افجه یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران است. افجه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال شرق شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است.آب افجه از رودخانه و چشمه ساران تامین میگردد . افجه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ٢٨ هکتار کشتزار گندم و جو دارد،محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است و شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است و ٢٢٠٠ گوسفند و بز در افچه نگهداری میشود. اهالی محلی افجه در دشت لار کوچک (قُلقُلَک) و دشت لار بزرگ (مَرغسر) حق چرا دارند و از دیرباز تا کنون در آن پهنه وسیع به دامداری می پردازند.

صاحب طرائق که به سال ١٣١۵ قمری از آنجا دیدن کرده در باب آن چنین نوشته:

افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد...جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است...از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.

جمعیت

براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) بوده‌است.


جاذبه‌های طبیعی

دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال و یا گیاه چال می نامند که هر یک نسبت به وجه تسمیه تفسیری خاص خود را دارد، یکی از زیباترین جاذبه های روستای افجه است که در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستا قرار دارد. روایت های تاریخی مختلف حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته، اما امروزه اثری از این مزارع به چشم نمی خورد. برای رسیدن به دشت هویج از تهران ۲ مسیر پیش روی قرار دارد؛ اولی یک جاده آسفالته ۵ کیلومتری است که با عبور از جاده لشگرک ما را به شهر لواسان و در نهایت افجه و دشت هویج می رساند. راه دوم نیز ۸ کیلومتر مسافت دارد و به طرف شمال شرقی می رود. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان به بیش از ۲ ساعت زمان نیاز دارد که ممکن است در فصل سرما گردشگران را با دردسرهایی روبه رو کند.اغلب مسافرانی که به دشت هویج سفر میکنند، گشتی در مزارع و باغ های آن زده و چند ساعتی رابا طبیعت بکر این منطقه سپری میکنند.

 







6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0